Jak zbudowana jest pompa wtryskowa Common Rail Delphi?

Aby silnik Diesla mógł pracować z wykorzystaniem pełni swojej mocy, konieczne jest paliwo pod odpowiednio wysokim ciśnieniem.

Genesis Turbo Banner

Co więcej, ciśnienie musi mieć poziom stały, aby prawidłowa praca silnika była możliwa. Aby móc rozwiązać ten problem, producenci części do samochodów cały czas opracowują kolejne modele pompowtryskiwaczy, mających za zadanie sprostać temu niełatwemu zadaniu. I chociaż niemal każdy kojarzy firmy pokroju Bosch, na rynku znaleźć też można pompy, za którymi stoi dość mało znane Delphi. Przyjrzyjmy się więc, jak zbudowane są pompy Common Rail tego dawnego członka General Motors.

Budowa pompy

Sercem pompy Delphi jest zawór przepływowy. To właśnie on jest odpowiedzialny za ilość paliwa, które trafi do pomp. Nad pracą zaworu czuwa z kolei sterownik silnika, nazywany czasem modułem sterującym Common Rail.

Kluczową rolę pełni tu też pompa wstępna, odpowiedzialna zarówno za tłoczenie, jak i bycie pompą podciśnienia. Generowane przez nią ciśnienie paliwa powinno wynosić około dwóch barów. Proces sprężania odbywa się w głowicy. Umieszczony na niej kosz z krzywkami obraca się podczas pracy, dociskając zainstalowane obok rolki do niewielkich tłoków, znajdujących się w cylindrach. W taki właśnie sposób przebiega proces sprężania. Sprężone paliwo jest odprowadzane do listwy za pomocą przewodu wysokiego ciśnienia. Tutaj ciśnienie osiąga już nawet 1600 barów.

Warto jest tu też wspomnieć, że pompa wstępna jest bardzo podatna na opiłkowanie, przez które może dojść do zużycia i uszkodzeń części. Nie ignorujmy więc nagłych problemów z wtryskiem i jak najszybciej odwiedźmy serwis w celu regeneracji, póki ta jest jeszcze możliwa.

Czym pompa Delphi różni się od innych modeli?

Główna różnica w budowie pomp Delphi polega na tym, że nie posiadają one wałka, który obracając się pobudza tłoki do pracy za pomocą krzywek. Rolę tego elementu w pompach Delphi sprawuje wyżej wspomniany kosz. Kolejną różnicą jest budowa głowicy. W pompach Delphi jest ona nieruchoma, zaś w jej wnętrzu znajdziemy przewody wysokiego ciśnienia. W częściach produkowanych, na przykład, przez Bosch, przewody znajdują się w korpusie. Z kolei samo ciśnienie w pompie nie odbiega znacząco od tego, które generowane jest przez pompy innych producentów. Co jednak najważniejsze, pompy te oferują nam skuteczność, której należy oczekiwać od modeli Common Rail.


Jeżeli mają Państwo jakiekolwiek pytania, bądź chcielibyście skorzystać z usługi, jesteśmy zawsze dostępni pod telefonem: +48 883 972 672 oraz pod mailem: centrumturbo@gmail.com
Nasi specjaliści pomogą w każdej kwestii!

Zadzwoń do nas +48 883 972 672