Regeneracja filtrów cząstek stałych DPF

Sprawny filtr cząstek stałych to cecha prawidłowo eksploatowanego samochodu. Charakterystyczną funkcją współczesnego filtra DPF jest to, że potrafi on regenerować się samodzielnie.

Genesis Turbo Banner

Jego przepustowość jest bowiem kontrolowana przez specjalne czujniki układu wydechowego. Gdy w filtrach odkłada się zbyt dużo sadzy, system wykrywa to i przesyła informacje do sterownika silnika. Ten z kolei zmienia swój tryb pracy, aby doszło do zwiększenia temperatury w filtrze. Do cylindrów trafia jeszcze więcej paliwa, zaś nagromadzony w filtrze nadmiar sadzy zostaje spalony.

Niestety, opcja ta ma jedną zasadniczą wadę – silnik musi pracować jednostajnie, aby takie automatyczne spalanie było możliwe. Jeśli jedziemy więc ulicami miasta lub stoimy w korku na autostradzie, taki nadmiar paliwa zacznie zapychać filtry jeszcze bardziej. Co gorsza, także i sam silnik nie będzie tego znosić najlepiej, ponieważ zostaje on wystawiony na działanie jeszcze większego obciążenia. Z tego też powodu, warto jest pomyśleć nad regeneracją filtrów w inny sposób.

Regeneracja w serwisie

Jeśli zapchanie filtra nie jest zbyt mocne, wówczas stosuje się wypalanie serwisowe. Polega ono na dostarczaniu cylindrom jeszcze większej ilości paliwa, po czym, za pomocą komputera diagnostycznego, rozpoczyna się procedurę spalania. Usunie to sadzę, lecz nie popiół. Jeśli nasz filtr jest więc mocniej zapchany, konieczne jest jego przeczyszczenie.

To z kolei odbywa się na różne sposoby, zależnie od zakładu. Nierzadko możemy bowiem natknąć się na serwisy, które wykorzystują najzwyklejsze myjki i detergenty, w których filtr leży cały dzień. Jak nietrudno się zapewne domyślić, nie jest to ani profesjonalne, ani pomocne. Prawidłowe oczyszczanie filtrów powinno odbywać się za pomocą specjalnych urządzeń, wykorzystujących hydrodynamikę. Cała procedura trwa około godziny, zaś jej cena jest zależna od tego, jak długo zajęło usuwanie zanieczyszczeń. Za regenerację filtrów z większych pojazdów zapłacimy zatem więcej. Cała procedura jest bezpieczna i, jeśli sam filtr nie doznał uszkodzeń spowodowanych zużyciem, pozwala mu na skuteczność dorównującą filtrom fabrycznie nowym. Nawet mocniej zapchany filtr nie musi zatem oznaczać kosztownej jego wymiany.


Jeżeli mają Państwo jakiekolwiek pytania, bądź chcielibyście skorzystać z usługi, jesteśmy zawsze dostępni pod telefonem: +48 883 972 672 oraz pod mailem: centrumturbo@gmail.com
Nasi specjaliści pomogą w każdej kwestii!

Zadzwoń do nas +48 883 972 672