Regeneracja katalizatorów

Reaktor katalityczny, zwany częściej katalizatorem, to jeden z podstawowych podzespołów, które możemy znaleźć w naszym samochodzie. Ich budowa jest, na pierwszy rzut oka, stosunkowo prosta – mamy bowiem do czynienia z metalową puszką, wewnątrz której znaleźć można niewielkie kanały.

Genesis Turbo Banner

Dzięki swojej specjalnie opracowanej konstrukcji, w skład której wchodzą pallad czy też platyna, katalizatory usuwają substancje szkodliwe z generowanych spalin. Wyżej wspomniane metale szlachetne oddziałują bowiem na wydostające się spaliny, oczyszczając je.

We współczesnych samochodach, katalizator montowany jest tuż przy korektorze wydechowym, aby dodatkowo można było zwiększyć ich efektywność. Spaliny w tym miejscu mają wyższą temperaturę, dzięki czemu oczyszczające reakcje chemiczne tylko zyskują na sile. Pomimo swojej skuteczności, katalizatory mogą jednak zacząć się zużywać, co w przypadku braku uwagi ze strony właściciela może mieć nieprzyjemne skutki dla samochodu.

Objawy uszkodzonego katalizatora

Uszkodzony katalizator daje o sobie znać najczęściej przez dość głośną pracę. Jeżeli z okolic korektora wydechowego zaczną nas dobiegać dość charakterystyczne odgłosy, zapewne przyszła pora, aby skierować się do serwisu. Uszkodzony katalizator prowadzi też do zauważalnego spadku mocy silnika, zaś na desce rozdzielczej pojawi się ostrzeżenie CHECK ENGINE. W takich wypadkach, z odwiedzeniem mechanika naprawdę nie powinno się zwlekać. Awaria jednego komponentu samochodu nierzadko prowadzi bowiem do efektu domina, wskutek którego zaczną się psuć także inne jego elementy.

Naprawa katalizatora

Na sam początek należy tu nadmienić, że serwisy na ogół zajmują się regeneracją tylko takich katalizatorów, które nie doznały uszkodzeń mechanicznych. Jeśli nasz katalizator posiada tego typu uszkodzenia, bardzo prawdopodobne jest, że konieczna będzie jego wymiana. Jeśli jest jednak inaczej, część można oddać do regeneracji. Sama procedura nie należy do skomplikowanych – katalizator jest otwierany, przeprowadzana jest wymiana wkładów (te mogą być wykonane z metalu lub ceramiki, zależnie od modelu), po czym obudowę spawa się w celu zamknięcia.

Jeśli zauważyliśmy, że nasz samochód może mieć problem z katalizatorem, jak najszybciej odwiedźmy zaufany serwis. Regeneracja jest bowiem znacznie tańsza, niż zakup nowej części.


Jeżeli mają Państwo jakiekolwiek pytania, bądź chcielibyście skorzystać z usługi, jesteśmy zawsze dostępni pod telefonem: +48 883 972 672 oraz pod mailem: centrumturbo@gmail.com
Nasi specjaliści pomogą w każdej kwestii!

Zadzwoń do nas +48 883 972 672