Wtryskiwacze Common Rail – zasada działania

Wtryskiwacze Common Rail są następcami wtryskiwaczy elektromagnetycznych. Kosztują one co prawda zauważalnie więcej, lecz ich cena w pełni oddaje znacznie lepszą efektywność podczas jazdy.

Genesis Turbo Banner

To bowiem właśnie dzięki nim, silnik Diesla wciąż cieszy się sporą popularnością. Wbrew swojej reputacji, stał się on znacznie bezpieczniejszy dla środowiska. Zużywamy dodatkowo mniej paliwa, zaś sam silnik pracuje z wysoką mocą. W jaki sposób wtryskiwacze Common Rail uzyskują takie osiągi?

Za wszystkim stoi piezoelektryka

Wraz z rozwojem współczesnej motoryzacji, wzrosły też wymogi części napędzających samochody. Ciśnienie paliwa krążącego w układzie wtryskowym stopniowo rosło, zaś wtryskiwacze elektromagnetyczne nie były w stanie tego znieść. Z tego też powodu opracowano wtryskiwacz Common Rail, zdolny do pracy nawet przy ciśnieniu sięgającym 2000 bar.

Zasada działania takiego wtryskiwacza jest bardzo prosta do wyjaśnienia. Wewnątrz zbiornika paliwa znajdziemy pompę, która przetłacza olej przez filtr paliwowy do pompy wysokiego ciśnienia. Paliwo pod ciśnieniem trafia z kolei do szyny Common Rail, którą przedostaje się ono do samych wtryskiwaczy. Nad całością czuwa zaś komputer, który monitoruje pracę silnika i dba o to, aby dawkowanie paliwa przebiegało prawidłowo.

Sporą różnicą między wtryskiwaczami Common Rail a ich poprzednikami jest też wykorzystanie w nich materiału piezoelektrycznego. Ponieważ jest on bardziej bezwładny od elektromagnesu, możliwe jest częstsze dawkowanie paliwa, co przekłada się na lepszą kulturę pracy.

Kolejną zmianą względem wtryskiwaczy elektromagnetycznych jest położenie komór wysokiego i niskiego ciśnienia. Ponieważ Common Rail nie wykorzystują już trzpienia, komory umieszczone zostały w okolicach iglicy, odpowiedzialnej za zamykanie otworów w końcówce wtrysku. Gdy różnica ciśnień w komorach zostaje odwrócona, iglica unosi się. Za jej zamknięcie odpowiada z kolei wysokie ciśnienie w jednym z obwodów. Regulacja ciśnienia w obwodach jest możliwa dzięki siłownikowi piezoelektrycznemu, który unosi iglicę, gdy dopływa do niego prąd. A ponieważ taki podzespół wymaga dodatkowej energii, w wtryskiwaczach Common Rail zamontowano też dodatkowy przetwornik hydrauliczny.

Chociaż wtryskiwacze Common Rail są droższe od elektromagnetycznych, zaś ich budowa sprawia wrażenie bardzo delikatnej, ich efektywność nie ma sobie obecnie równych. Dzięki ścisłej współpracy z komputerem, dawkowanie paliwa odbywa się w sposób ergonomiczny, zaś nasz silnik będzie pracować z najwyższą możliwą mocą. Pamiętajmy tylko, aby zawsze stosować wysokiej jakości paliwo z autoryzowanych stacji.


Jeżeli mają Państwo jakiekolwiek pytania, bądź chcielibyście skorzystać z usługi, jesteśmy zawsze dostępni pod telefonem: +48 883 972 672 oraz pod mailem: centrumturbo@gmail.com
Nasi specjaliści pomogą w każdej kwestii!

Zadzwoń do nas +48 883 972 672